سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به وبلاگ دانش خوش آمدید
آسمانها و زمین و فرشتگان و شب و روز برای سه کس آمرزش می طلبند :دانشمندان و دانشجویان و سخاوتمندان . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

نوشته شده توسط:   بهزاد  

چهارشنبه 87 اردیبهشت 25  8:35 صبح

بهانه این نوشتار، نسخه جدید ومتحول شده نرم افزار EMTP  تحت عنوان EMTP-RV است. در این خصوص نکات برجسته این نسخه نسبت به کارهای قبلی مرور میشوند.جنبه های گرافیکی و سرعت اجرای برنامه به هیچ وجه با نسخه های قبلی نظیر EEUG ، ATPDRAW و ... قابل مقایسه نیست و همانطور که از نام انتخاب شده برای این نسخه انتظار میرود این نسخه نرم افزار بصورت کامل طراحی مجدد شده است بطوریکه بیش از 5000 اشکال نسخه های گذشته برطرف شده است. کسانی که با نسخه های قبلی کار کرده اند دشواری رفع اشکال باگهای آن برنامه ها را حتما به خاطر دارند. هر چند برای کاربران ایرانی که نسخه قفل شکسته نرم افزار را معمولا استفاده میکنند آن مشکلات غالبا دو چندان می شدند. از ویژگیهای جالب این نسخه میتوان به موارد زیر میتوان اشاره نمود هر چند این نکات بخشی از کل ماجراست:

  1. خروجی پلاتها قابل Export   شدن به نرم افزار Autocad  است.
  2. خروجی های برنامه با فرمتهای مختلف قابل Export شدن به محیطهای مختلفی از جمله نرم افزار Matlab هستند که کارآیی این نسخه را  نسبت به سایر نسخه ها بصورت چشمگیری افزایش می دهد. و به راحتی میتوان شبیه سازیها را در محیطهای مختلف به هم مرتبط نمود.
  3. در این نسخه نرم افزار از رابط گرافیکی (GUI) EMTP WORK استفاده میشود.این رابط  از مدار تک خطی یک NET LIST جهت اجرا در برنامه اصلی میسازد .
  4. خروجیهای نرم افزار با برنامه SCOPE VIEW قابل مشاهده است.
  5. مثالهای بسیار متنوع و مختلف گنجانده شده در این نسخه، یکی دیگر از ویژگیهای برجسته آن است.

در صورتیکه با نسخه های قبلی این نرم افزار کار کرده باشید، نسخه جدید تجربه بسیار متفاوتی را به شما نشان خواهد داد بویژه که گرافیک نرم افزار به معنای واقعی به یک نرم افزار تحت Windows ارتقا پیدا کرده است.


 

نوشته شده توسط:   بهزاد  

چهارشنبه 87 اردیبهشت 25  8:35 صبح
لینک زیر فهرست بسیاری از سایتهای رسمی کشور را آورده است که در پیگیری برخی امور میتواند مفید باشد:

http://www.iranembassy.org.vn/officallsite.htm 


 

نوشته شده توسط:   بهزاد  

چهارشنبه 87 اردیبهشت 25  8:35 صبح
در پایداری حرارتی و الکترودینامیکی تجهیزات قدرت مقدار جریان اسمی ایستادگی کوتاه مدت و پیک  در نظر گرفته شده در طراحی این تجهیزات بسیارمهم هستند. علاوه بر دامنه این جریانها عامل بسیار تعیین کننده، دوره زمانی تحمل این جریانها است.

طبق استاندارد جریان اسمی ایستادگی کوتاه مدت برای مدت زمان   1 ثانیه ذکر می شود. برای دوره های زمانی بزرگتر در صورتیکه سازنده منحنی حرارتی ارایه نکرده باشد از منحنی: ثابت = I^2*T  استفاده می شود.


 

نوشته شده توسط:   بهزاد  

چهارشنبه 87 اردیبهشت 25  8:35 صبح

جبران سازی توان راکتیو و استفاده از منابع توان راکتیو محلی،یکی از مباحث قدیمی و بسیار پر سابقه در مطالعات شبکه قدرت است. در این زمینه متون کلاسیک و مقالات بسیاری در کشور منتشر شده است که به همین دلیل در اینجا ، از بحثهای پایه ای مر بوط به آن صرفنظر میکنیم. اما به نظرم بیان نکات زیر در این زمینه خالی از لطف نیست:

  1. در استفاده از خازن بعنوان یک منبع جبرانسازتوان راکتیو محلی، یکی از تابع هدفهای اصلی  کاهش تلفات شبکه است.(علاوه بر بهبود پروفایل ولتاژ )
  2. قید اصلی در تعیین تعداد و ظرفیت بانکهای خازنی مورد استفاده ، مقایسه منافع ناشی از کاهش تلفات با هزینه های ناشی از خرید تجهیزات،هزینه های نصب  و ... است.
  3. برای انجام محاسبات فوق میبایست قیمت هر یک کیلووات توان تولیدی در شبکه موجود محاسبه شود و با توجه به قیمت تمام شده هر کیلو/مگا وار ظرفیت خازنی نصب شونده در شبکه، نقطه سربه سری هزینه ها (که در واقع نقطه مینیمم تابع هدف کاهش تلفات است) بعنوان شاخص حداقل در تصمیم گیری محاسبه شود.
  4. با توجه به مطالعات پخش بار و خازن گذازی در نقاط مختلف شبکه و با توجه به شاخص فوق ، تعداد ، ظرفیت و محل بهینه بانکهای خازنی محاسبه و نهایی میشوند...(ادامه دارد)

 

 


 

نوشته شده توسط:   بهزاد  

چهارشنبه 87 اردیبهشت 25  8:29 صبح
درباره بایوس (bios) کامپیوتر
 
 

BOISتنها کلمه ای است که می تواند تمام درایورهایی را که در یک سیستم به عنوان واسط سخت افزار سیستم و سیستم عامل کار می کنند ، را شرح دهد.


 
اغلب برای افراد مشکل است که تفاوت بین سخت افزار و نرم افزار را درک نمایند و این به این دلیل است که این دو موضوع در طراحی،ساخت وپیاده سازی سیستم ها بسیار به هم وابسته اند . برای درک بهتر تفاوت بین آنها لازم است که ابتدا مفهوم BOIS را درک کنید. 


BOISتنها کلمه ای است که می تواند تمام درایورهایی را که در یک سیستم به عنوان واسط سخت افزار سیستم و سیستم عامل کار می کنند ، را شرح دهد.
BOISدر حقیقت نرم افزار را به سخت افزار متصل می نماید . قسمتی از بایوس بر روی چیپ ROM مادربرد و قسمتی دیگر بر روی چیپ کارتهای وفق دهنده قرار دارد که FIRE WARE
(یعنی میانه افزار یا سفت افزار)نامیده میشود .


یک
PC می تواند شامل لایه هایی (بعضی نرم افزاری و بعضی سخت افزاری ) باشد که واسط بین یکدیگرند.
در اکثر اوقات شما می توانید یک کامپیوتر (
PC) را به چهار لا یه تقسیم کنید که هر کدام از لایه ها به زیر مجموعه هایی کوچکتر تقسیم کنیم . در شکل 1-5 چهار لایه نمونه از یک PC
را مشاهده می کنید . هدف از این نوع طراحی این است که سیستم عامل ها و نرم افزار های مختلف بر روی سخت افزار های مختلف اجرا شوند (حالت مستقل از سخت افزار ) . شکل 1-5 نشان می دهد که چگونه دو ماشین متفاوت با سخت افزار های مختلف که از یک نسخه بایوس استفاده می کنند ، می توانند انواع نرم افزارها و سیستم عامل های مختلف را اجرا کنند . بدین طریق دو ماشین با دو پردازنده مختلف، رسانه های ذخیره سازی متفاوت و دو نوع واحد گرافیکی و غیره ... ، یک نرم افزار را اجرا کنند . 



 

نوشته شده توسط:   بهزاد  

چهارشنبه 87 اردیبهشت 25  8:29 صبح

در این سری درباره پرکاربردترین قطعات مداری می نویسم اینها قطعاتی هستند که  چند کاربرد معمول دارند:

1)      سوئیچ یا کلید: اولین کاربرد و ساده ترین کاربرد ترانزیستور می باشد به عنوان مثال وقتی یک تایمر می سازیم برای قسمت کلید مداری آن از ترانزیستور می توان استفاده کرد.

 

2)      تقویت کننده : برای تقویت سیگنال ناشی از سنسورها یا تقویت سیگنال در گیرنده ها می توان از ترانزیستور استفاده نمود. مانند کاربرد در مدار رادیو یا ...

 

 

3)      ایزولاتور یا جدا کننده: در مواردی که نمی خواهیم مدارمان مستقیما به مدار کنترلی متصل باشد می توان از ترانزیستور یا اپتوکوپلر(بعدا توضیح داده می شود)  استفاده کرد. مثلا اگر مداری ساختیم که جریان بالایی می کشد (مانند موتور ها ) اگر این مدار را مستقیما به یک میکرو کنترلر متصل نماییم میکرو کنترلر دچار مشکلاتی شده و ممکن است بسوزد در این حالت نیز از ترانزیستور می توان استفاده نمود.

 

                                

 

ترانزیستورهای خانواده BJT:

این ترانزیستورها همان ترانزیستورهای معمول هستند که به دو نوع  npn  و pnp  تقسیم می شوند.

پر کاربرد ترین و عمومی ترین شماره های این گروه 2N2222 ,BC107 , C945  و ... هستند.  از این ترانزسیتورها برای تقویت کننده ها استفاده می شود.

 

 

                                 

ترانزیستورهای خانواده FET:

این نوع ترانزیستورها بر خلاف نوع قبلی تلفات کمتری دارند ولی کلید زنی آنها به نسبت به نوع قبلی کمتر است.

این ترانزیستورها اکثرا در مداراتی که نیاز به کنترل مدارهای جریان بالا می باشد استفاده می شوند (مانند موتورهای الکتریکی بزرگ حتی بعضی از این ترانزیستورها قابلیت تحمل ولتاژ های بالاتر از 800 ولت و جریانهای 100 آمپر را دارند ) و در الکترونیک صنعتی کاربرد زیادی دارند.

 

در آموزشهای بعدی بعد از اتمام آشنایی با قطعات به نحوه استفاده از ترانزیستورها هم می پردازیم.



منبع: http://shortcircuit.blogfa.com/post-25.aspx


 

نوشته شده توسط:   بهزاد  

چهارشنبه 87 اردیبهشت 25  8:29 صبح

 

مشکلی که همه کسانی که از تلویزیون استفاده می کنند این است که وقتی آنتنی را خریداری می کنند در ابتدای خرید آنتن تصاویری واضح و خوب دریافت می کنند اما بعد از گذشت چند ماه تصاویر خراب می شوند و تصاویر با برفک پخش می شوند . بعد از این است که کار پسران خانواده شروع می شود و هر روز باید آنتن تلویزیون را تنظیم کنند.

علت این مشکل تنظیم نبودن آنتن تلویزیون نیست بلکه علت این مشکل آلودگی ها، دوده و اکسیدی است که بر روی صفحات آلومینیومی قرار می گیرد.

جدیدا راه حلی برای پاک کردن صفحه های آلومینیومی از آلودگی های غبار و اکسید آلومینیوم کشف شده به این صورت که با استفاده از مقداری جوش شیرین یا بیکینگ پودر حل شده در آب می توان آلودگی ها واکسیدهای روی صفحات آلومینیمی را پاک نمود  می توان آلودگی روی آنتنهای تلویزیونی را پاک کرد و تصاویر را با کیفیتی که در ابتدای خرید آنتن داشتید را دریافت کنید.

 


 

نوشته شده توسط:   بهزاد  

چهارشنبه 87 اردیبهشت 25  8:29 صبح

LCD های کریستال مایع :

می دانیم که ماده سه حالت دارد جامد ، مایع و گاز.جامدات حالت و شکل خاصی دارند ، ولی مایعات قید و بندی ندارند و و در کل فقط حجم ثابتی دارند. گازها بر خلاف مایعات حتی حجم ثابتی هم ندارند. در میان این حالتها حالتهایی هم شناخته شده اند که خاصیت یک گونه را به طور کامل ندارد ، کریستالها هم از این گونه اند وخصوصیات مایعات و یا جامدات را به طور کامل ندارند بلکه چیزی در این بین می باشند.

این مواد نسبت به دما به شدت حساسند و کوچکترین تغییری در دما باعث تغییراتی در حالات آنها می شود .  مثالی از تغییر حالت کریستالهای مایع تغییر حالت صفحه تصویر کامپیوتر های Laptop ها است. به خاطر این خاصیت کریستالها نمی توان از کامپیوترهای Laptop در سواحل گرم استفاده کرد و در این حالت LCD عکس العملهای عجیبی از خود نشان می دهد ومثالی دیگر دما سنجهایی است که بر روی پیشانی قرار می دهیم، از این نوع مواد به کار رفته است .این مواد با تغییر دمای بدن رنگشان تغییر می کند و بدین طریق می توان دمای بدن را اندازه گرفت ،همانطور که می بینیم این تغییر حالتها همیشه بد نیست .

انواع مختلفی از این مواد در طبیعت وجود دارند اما آن دسته از آنها که با ولتاژ تغییر می کنند درLCD ها به کار می روند. در این LCD ها مولکولهای کریستال می چرخند و تغییر زاویه می دهند . بر اثراین خصلت بر اثر وصل کردن ولتاژ به کریستال جهت دو قطبی های کریستال هم جهت با میدان الکتریکی ناشی از ولتاژ می شوند . بر طبق این حالت اگر دو تکه شیشه پلاروید یا قطبشگر را روی هم قرار دهیم میتوانیم با تغییر جهت مولکولهای کریستال بکار رفته در بین آنها تصاویری سیاه و سفید(بی رنگ) تشکیل داد. اما در مورد صفحات پلاروید ، اگر دو تکه شیشه پلاروید  را روی هم قرار دهیم و یکی را 90 درجه بچرخانیم می بینیم که صفحه تیره می شود (نوری از بین این دو صفحه عبور نمی کند) ، خوب همانطور که خواندیم اگر دو صفحه پلاروید را بر روی هم قرار دهیم (و در حالتی قرار دهی  که نور از بینشان عبور کند) واز مقداری کریستال در بین آنها استفاده کنیم با تغییر ولتاژاعملی به کریستال جهت مولکولها تغییر می کند و نوری که از شیشه پلاروید اول عبور می کند 90 درجه تغییر جهت می دهد و به صفحه دوم برخورد می کند با توجه به خاصیت توضیح داده شده نور از صفحه دوم عبور نمی کند و تصویری تیره بوجود می آید.

در LCD ها نوری بوجود نمی آید بلکه نور موجود در محیط تغییر داده می شود. به همین خاطر است که LCD ها را در تاریکی نمی توان استفاده کرد. به خاطر این خصلت که خود مولد نور نیستند مصرف کمتری نسبت به لامپها و دیودها دارند.


 

نوشته شده توسط:   بهزاد  

 

نوشته شده توسط:   بهزاد  

چهارشنبه 87 اردیبهشت 25  8:29 صبح
رابط مغز - کامپیوتر؛ نقطه تلاقی انسان و ماشین‌

 

سال‌هاست که محققان در مورد شاخه‌ای از پیوند انسان و ماشین مطالعه می‌نمایند که هیچ ارتباطی با داستان‌های علمی-‌تخیلی ندارد؛ موضوعی با نام Brain-Computer interface یا رابط مغز - کامپیوتری. BCIها با خواندن سیگنال‌های الکتریکی یا دیگر علائم مغزی و تبدیل کردن آن‌ها به اطلاعات دیجیتال، این اطلاعات را به گونه‌ای برای کامپیوتر، قابل درک، تفسیر و پردازش می‌نمایند تا با استفاده از آن‌ها بتوان اعمالی مانند به حرکت درآوردن مکان‌نما یا روشن کردن تلویزیون را انجام داد.


منبع: IEEE Computer

امروزه بسیاری از محققان صنعتی و دانشگاهی جهت تجاری‌ ساختن این فناوری تلاش می‌کنند و در همین راستا پروژه‌های فراوانی با هدف دستیابی به نوآوری‌های جدید در زمینه BCI در سرتاسر جهان در جریان هستند. عمده اهداف این پروژه‌ها دستیابی به محصولات و سرویس‌های متنوع و کاربردی در آینده‌ای نه‌چندان دور است.

این فناوری‌ها برای افرادی که به دلیل آسیب‌دیدگی‌های نخاعی یا ناتوانایی‌هایی همچون بیماری تصلب و تحلیل عضلات ‌(ALS) یا اختلالات مغزی قادر به استفاده عادی از دست‌ها و بازوهای خود نیستند، نویدبخش خبرهای خوشحال‌کننده‌ای خواهد بود.


 
<      1   2   3   4   5   >>   >
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
شنبه 103 اردیبهشت 29
امروز:   45 بازدید
دیروز:   22  بازدید
فهرست
پیوندهای روزانه
آشنایی با من
به وبلاگ دانش خوش آمدید
مدیر وبلاگ : بهزاد[654]
نویسندگان وبلاگ :
مینا (@)[4]

میترا (@)[6]


لوگوی خودم
به وبلاگ دانش خوش آمدید
اوقات شرعی
حضور و غیاب
لینک دوستان
آوای آشنا
آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com